Fenntarthatóság Föld-utazó Város Ökokéznyom ESG mátrix Zöld módszertan Bölcs gondolatok Biztonság Klíma-védelem Igazságok

ESG - Aktuális

ESG Trendtérkép

2025. első felében több jelentős nemzetközi és hazai változás is formálta a fenntarthatósági jelentéstétel jövőjét. Csökkent a jelentéstételi kötelezettség, különösen a KKV-k számára. A jelentéstétel célja ugyanakkor nem a "checkbox" kitöltése, hanem a transzparencia és a hatáslényegesség: a vállalatoknak saját kockázatkezelési rendszert kell kiépíteniük, amelybe beépülnek a környezeti és társadalmi kockázatok is.

Nemzetközi aktualitások és trendek

  • EU "Stop the Clock" rendelkezés Az Európai Unió két év haladékot adott a második és harmadik hullámba tartozó vállalatoknak az ESG jelentések elkészítésére. Ez lehetőséget teremt a mélyebb felkészülésre, különösen a komplex ellátási láncok és adatkörök feltérképezésében.
  • CSRD irányelv kiterjesztése A CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) hatálya fokozatosan bővül: 2025-től már több nagyvállalatnak kötelező ESG jelentést készítenie, 2026-tól pedig az ágazati mutatók alapján újabb cégek kerülnek be a kötelezettek körébe.
  • Tanúsítási kötelezettség elhalasztása A 2024-es üzleti évre vonatkozó ESG beszámolók esetében nem szükséges tanúsítást végezni – ez időt ad a vállalatoknak a belső folyamatok ESG szempontú finomítására.

Hazai szabályozási változások

  • ESG törvény módosítása (2023. évi CVIII. törvény) A magyar ESG törvény több ponton változott : a közérdeklődésre számot tartó KKV-k kikerültek a kötelezettek köréből.

  • Az ESG kérdőív alkalmazása az MNB ajánlása szerinti 2025. július 1-től kötelező.

  • A: ESG-törvény alapján a  gazdaságfejlesztési miniszter határozza meg,  hogy mely vállalatok esnek ESG jelentéstételi kötelezettség alá — például árbevétel, létszám és ágazati szempontok alapján —, de az ESG mutatók szakmai tartalmát uniós sztenderdek szabályozzák. 

A változások és könnyítések mellett a szakértők szerint az ESG-szabályozásban erősebb szerepet kell kapnia a gyakorlatiasságnak. 

A jövőben várhatóan az ESG-szempontok beépülnek a vállalati" DNS"-be, mégpedig nem különálló fogalomként, hanem alapelvárásként. Ehhez a fenntarthatósági szemléletnek el kell jutnia a szervezeti hierarchia minden szintjére – nemcsak a jelentésekben, hanem a napi működésben is.

Várható irányok és új folyamatok

  • Adatvezérelt ESG - Egyre nagyobb hangsúlyt kap az ESG releváns adatkörök pontos meghatározása és digitalizált gyűjtése – ez különösen fontos a digitális tudásplatformok és ESG–SDG integráció szempontjából.
  • Ágazati ESG benchmarkok - Várható, hogy az ESG értékelés ágazatspecifikus mutatók mentén történik majd, ami új lehetőségeket nyit a települési és vállalati ESG mátrixok fejlesztésében.
  • Közösségi edukáció és transzparencia - Az ESG nem csak vállalati, hanem társadalmi szinten is egyre inkább a közösségi bizalom és együttműködés kiépítésének eszközévé válik – ami különösen jól illeszkedik a Safegreen célkitűzéseihez.

Önkéntes ESG beszámolók előnyei 

Az önkéntes jelentéstétel versenyelőnyt jelenthet, különösen közbeszerzéseknél vagy finanszírozási tárgyalások során. A szabályozás lehetőséget ad a fokozatos felkészülésre, hiszen a tapasztalatok szerint a teljes ESG adatgyűjtés több hónapot is igénybe vehet. 

Megfigyelhető azonban, hogy egyes cégek még mindig szkeptikusak, ami inkább a szemléletformálás és az információk hiányára utal, nem pedig az ESG iránti érdektelenségre. Ezért kulcsfontosságú, hogy a reziliencia és biodiverzitás – mint kézzelfogható tartalmú fogalmak – előtérbe kerüljenek.

Az ESG és reziliencia kapcsolatának újragondolása elkerülhetetlen új irány – különösen, ha a vállalati DNS-be épülő szemléletváltásról van szó. A jövőben nem az ESG-címkézés lesz a lényeg, hanem a valódi hatás, és az alkalmazkodóképesség megléte.

A hatáslényegesség és a saját kockázatkezelési rendszer kiépítése további megvalósítandó cél. Ezek megoldásában jól alkalmazható a Safegreen kockázatkezelési mátrixa, ami nem csak egy technikai eszköz, hanem vizuális demonstrációs lenyomata egy elkötelezett vállalkozásnak.


Európai Bizottság AJÁNLÁSA

a kis- és középvállalkozások (kkvk) önkéntes fenntarthatósági beszámolásáról


2025. február 26-án bemutatásra került az EU Omnibus egyszerűsítési csomag. A Vállalati Fenntarthatósági Jelentési Irányelv (CSRD) tekintetében az Európai Bizottság javasolta, hogy a kötelező fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettség alá eső vállalkozások számát csökkentsék azokra a cégekre, amelyeknek több mint 1 000 alkalmazottjuk van. Számukra született meg 2025. július 30-án a kis- és középvállalkozások (kkv-k) önkéntes fenntarthatósági jelentéstételére vonatkozó ajánlás (VSME), arra ösztönzve a nagyvállalatokat és pénzügyi intézményeket, hogy amennyiben fenntarthatósági információkat kérnek kkv-któl, lehetőség szerint az önkéntes szabvány alapján tegyék ezt.

A VSME (Voluntary Sustainability Reporting Standard for non-listed Micro, Small and Medium-sized Enterprises) 

egy, az EFRAG (a Bizottság fenntarthatósági beszámolással foglalkozó technikai tanácsadó szerve.) által kidolgozott önkéntes fenntarthatósági jelentéstételi szabvány, amely strukturált és egyszerűsített ESG jelentési keretrendszert kínál a tőzsdén nem jegyzett mikro-, kis- és középvállalkozások, illetve valamennyi, a CSRD (Corporate Sustainability Reporting Standards) hatályán kívül eső vállalat számára. Az EFRAG által készített részletes útmutató, segédletekkel, minta táblával, számítási módszertan bemutatásával támogatja a KKV-kat a VSME jelentés elkészítésében

A VSME módot ad mind a CSRD-re való fokozatos felkészülésre, mind pedig az önkéntes fenntarthatósági jelentéstétel megvalósítására. A kkv-k az önkéntes jelentéstétel által javítani tudják hozzáférésüket a fenntartható finanszírozáshoz, jobban nyomon követhetik saját fenntarthatósági teljesítményüket, ezzel növelve ellenálló- és versenyképességüket is. 

A VSME szabvány két különálló modul köré épül:

  • Az alapmodul minden kkv számára belépő szintnek tekinthető, a mikrovállalkozások (10 főnél kevesebb alkalmazottat foglalkoztató kkv-k) célmodulja. Ez a modul 11 közzétételt tartalmaz, és az értéklánc-partnerek által leginkább igényelt kulcsfontosságú fenntarthatósági mutatókra összpontosít. 

  • Az átfogó modul az alapmodulra épül, és 9 további közzétételre összpontosít, amelyeket a bankok, a befektetők és az értéklánc-partnerek gyakran kérnek a kkv-któl. 

Az ajánlás elfogadása a még nem a lezárása az önkéntes jelentéstételi folyamatnak.. A Bizottságnak konzultálnia kell a tagállamokkal, a Számviteli Szabályozó Bizottsággal (ARC) és több uniós testülettel is, köztük az Európai Felügyeleti Hatóságokkal, hogy megvitassák a jövőbeli önkéntes szabvány pontos tartalmát.

Azaz az EFRAG által kidolgozott és közzétett VSME szabvány tartalma még változhat, de az ajánlás alapul szolgál a jövőbeni egyeztetéseknek, így aki már most megkezdené a felkészülést, megteheti a jelenlegi szabvány alapján. 


ESG szabályozás újratöltve

A 2023. augusztusában elfogadott hazai ESG törvény módosításáról 2025. június 17-én döntött az Országgyűlés a 2026. évi költségvetés megalapozásáról szóló törvény elfogadásával. A törvénymódosítás június 18-tól lépett hatályba.

Az ESG területén folyamatosan változó európai szabályozási környezetre reagál a magyar törvényalkotás, mely továbbra is azt a célt szolgálja, hogy időben és érdemben felkészítse a hazai vállalatokat a fenntarthatósági követelményekre. A magyar ESG-törvény módosításainak célja az adminisztratív terhek csökkentése, és a vállalati reziliencia erősítése

A legfontosabb módosítások:

  • ESG-törvény hatálya szűkül: 2025-től csak azok a nagyvállalatok kötelesek ESG-beszámolót készíteni, amelyek meghatározott ágazatokban tevékenykednek, árbevételük meghaladja a 90 milliárd forintot, és legalább 500 főt foglalkoztatnak.
  • Könnyítések 2024–2026-ra: Az érintett cégeknek nem kell auditot végezniük az ESG-beszámolóikra, és nem kell azokat nyilvánosságra hozniuk vagy a hatóságnak elküldeniük.
  • KKV-k mentesülése: A mikro- és kisvállalkozásoktól 2027. június 30-ig nem kérhető ESG-adatszolgáltatás. A középvállalatok ugyan adatszolgáltatásra kérhetők, de nem kötelezhetők rá írásban.
  • Állami ESG-minősítő: Létrejön egy állami ESG-minősítő, amely kiválthatja a beszállítói kockázatértékelést.
  • Üzleti kapcsolatok szüneteltetésének enyhítése: A vállalatok a problémás beszállítókkal való kapcsolatot csak 30 napig kötelesek szüneteltetni (a korábbi 3 hónap helyett), ha nem sikerül korrigálni a jogsértést.
  • Szabályozás az ESG közreműködőkről: Már a jogosulatlan ESG-szolgáltatás felkínálása is szabálysértésnek minősül.
A legfontosabb következmények:

  • Könnyebb adminisztráció a legtöbb cég számára: Az új szabályozás szűkíti az ESG-beszámolóra kötelezettek körét, így sok középvállalat és minden kis- és mikrovállalkozás mentesül a kötelezettségek alól legalább 2027-ig. Ez jelentős erőforrás-megtakarítást jelenthet.
  • Átmeneti türelmi időszak a nagyvállalatoknak: Az audit és közzétételi kötelezettségek 2026 végéig felfüggesztésre kerülnek, ami időt ad a cégeknek felkészülni a hosszú távú megfelelésre és kiépíteni saját ESG-folyamataikat.
  • Reziliencia fókusz: A szabályozás célja nemcsak a megfelelés, hanem a vállalatok nem pénzügyi kockázatainak jobb kezelése, azaz a fenntartható és válságálló működés erősítése.
  • Versenyelőny a tudatosabb cégeknek: Bár sokan mentesülnek, azok a cégek, amelyek önként folytatnak ESG-jelentést, hitelesebbnek tűnhetnek partnereik és a befektetők előtt, különösen nemzetközi piacon.
  • Új szereplők: állami ESG-minősítő: A hamarosan induló állami minősítővel a vállalatok akár egyszerűbben teljesíthetik beszállítói megfelelési kötelezettségeiket, viszont ez újfajta értékeléshez való alkalmazkodást is igényel majd.
  • Jogkövetés és kockázatok: Szabálysértést jelenthet már az ESG-szolgáltatások jogosulatlan kínálása is – ez a piaci szereplők körében új felelősségi szinteket hoz.

Omnibus csomag "utóélete"

Az Európai Bizottság 2025 februárjában bemutatott "Omnibus" csomagja egy átfogó egyszerűsítési javaslat, amely enyhíti a vállalatokra nehezedő fenntarthatósági jelentéstételi terheket. A csomag egyik legfontosabb eleme, hogy elhalasztja a CSRD alkalmazását a nagyvállalatok második körére, így az első jelentést csak 2028-ban kell elkészíteniük ("stop‑the‑clock"). Emellett célja a szabályozások összehangolása és az átláthatóság növelése, különös tekintettel a középvállalatokra és a KKV-kra, ennek részletszabályozása folyamatban van és a tervek szerint kb. október közepére készül el a direktíva módosítása, amit a magyar jogrendszerbe - és vélhetően a számviteli törvénybe - december 31-ig kell a jogalkotónak beilleszteni.

Bár az EU-ban a CSRD fenntarthatósági jelentés könnyítése gyorsított eljárásban tárgyalják, ugyanakkor az európai ombudsman vizsgálatot indított nyolc civil szervezet panaszára, akik szerint a Bizottság a CSRD és CSDDD felülvizsgálatakor megsértette saját "jobb szabályozási" irányelveit. A panasz főként a nyilvános konzultáció és hatásvizsgálat hiányát, a felülvizsgálat sietségét, valamint a klímapolitikai következmények figyelmen kívül hagyását sérelmezi. Az ombudsman belső dokumentumokat kért be, és személyes egyeztetést is kezdeményezett a Bizottsággal. Így ezzel kapcsolatban még sok változásra számíthatnak az érintett vállalkozások.